Laatste blogs

Jouw omzetdoelstelling bepalen in 5 stappen

Jouw omzetdoelstelling bepalen in 5 stappen

Het opstellen van een omzetdoelstelling is cruciaal wanneer je als bedrijf wilt toewerken naar die stip op de horizon. Bij een omzetdoelstelling komt echter veel meer kijken dan alleen wat cijfermatige keuzes. Denk bijvoorbeeld aan de impact die het kan hebben op de individuele targets van jouw verkoopteam en de communicatie of managementstijl die je hieraan verbindt. Hulp nodig bij het formuleren van een ambitieuze, maar haalbare omzetdoelstelling? Dit blog geeft 5 stappen om het realiseren!

Lees meer
Wanneer is een lead een sales opportunity?

Wanneer is een lead een sales opportunity?

“Wat is een sales opportunity?”, is een vraag die altijd al voor verwarring heeft gezorgd. Zo lang wij al voor salesorganisaties werken, is het een punt van discussie. Bedrijven onderling verschillen hierover van mening. En zelfs binnen bedrijven kunnen afzonderlijke personen van mening verschillen. De reden? Er is geen unieke, universele definitie van een saleskans.

Lees meer
Met deze 6 tips word je een succesvolle sales professional!

Met deze 6 tips word je een succesvolle sales professional!

Wil jij de volgende salesgoeroe worden? En kan je geen genoeg krijgen van de film The Wolf of Wall Street? Dan weet je wat je te doen staat! Begin een carrière in sales en blijf jezelf zo ontwikkelen dat je een sales professional wordt. Vind je het lastig om te starten met je sales carrière? De volgende zes tips toveren jou om tot een succesvolle verkoper!

Lees meer
Nooit meer powerpresentaties

Nooit meer powerpresentaties

Deze week gaf ik een slotpresentatie aan een Europees team van beslissers. Wij zouden mogelijk een uitgebreid partnership met ze aangaan. Ze zijn onderdeel van een grotere multinational, zelf ook wereldwijd actief, maar met een organisatie die in Nederland nog relatief klein is. Voor deze presentatie ging ik terug in de tijd en deed ik iets wat ik eigenlijk niet meer doe: ik zette een uitgebreide PowerPoint-presentatie in. Deze keuze putte mij volledig uit en koste ons bijna de opdracht bij deze klant. 

Lees meer
Hoe motiveer ik mijn salesteam?

Hoe motiveer ik mijn salesteam?

Waarom zet mijn team (niet) dat ene stapje extra?

Als salesmanager stel je jezelf iedere dag de vraag: hoe haal ik het beste uit mijn menselijk kapitaal? Je hebt de leiding over een groep persoonlijkheden, die samen een team vormen en dezelfde doelen nastreven. Ten minste, dat hoop je. De realiteit wil namelijk, dat de salesdoelstellingen lang niet altijd gehaald worden.

Kon je vroeger nog een bonus inzetten, een hoog salaris bieden of cadeaus voor gehaalde targets geven, tegenwoordig werkt dat niet altijd meer. Er zullen altijd mensen zijn die gevoelig blijven voor tastbare beloningen. Maar uit onderzoek en in de praktijk blijkt dat deze vorm van belonen niet dé manier is om mensen in beweging te brengen. Wat doe je dan, zodat je team iedere dag dat extra stapje zet? Het draait allemaal om motivatie.

Lees meer
Van spreadsheet-management naar intuïtieve sales

Van spreadsheet-management naar intuïtieve sales

Gisteren was ik bij een klant die vertelde dat hij en zijn team 60% van de tijd bezig waren met administratie. Administratie in de zin van een lijstje bijwerken en rapporteren naar “boven” over hoe sales de afgelopen periode is gegaan. Sales 'liep niet' en de omzet liep langzaam achteruit.

Lees meer
Deze rollen vormen de sleutel tot een succesvol salesteam

Deze rollen vormen de sleutel tot een succesvol salesteam

De manier waarop men aankopen doet is tegenwoordig enorm veranderd. Doordat er online veel informatie beschikbaar is, kan de klant al veel te weten komen zonder nog maar contact te hebben gehad met iemand van uw organisatie. Bovendien blijkt uit recent onderzoek dat van alle bronnen waar men informatie vandaan haalt voordat hij een aankoopt doet, de salespersoon ergens onderaan de lijst komt. Dit betekent dus een andere rol voor sales. Om hierop in te spelen, is het goed om naar de samenstelling van uw salesteam te kijken. Wij bespreken een aantal belangrijke rollen in dit artikel.

Lees meer
Social selling: dood of effectief?

Social selling: dood of effectief?

Onlangs las ik een artikel op LinkedIn: Social selling is dead.  Deze titel triggerde mij uiteraard en ik kan mij voor een belangrijk deel vinden in de visie van de schrijver. Social selling wordt door sommige salesprofessionals naar voren geschoven als de heilige graal in B2B-sales op dit moment. Met social selling deelt en promoot u content via social media en probeert u op een subtiele manier leads kennis te laten maken met uw organisatie. U gaat online de interactie aan en probeert leads op een ‘sociale’ manier door hun klantreis te begeleiden. De boodschap van het artikel is duidelijk: social selling is een nieuwe manier voor sales om hun werk te doen, maar het vervangt andere manieren niet!

Lees meer
De effectieve salesorganisatie: zo doen topspelers het!

De effectieve salesorganisatie: zo doen topspelers het!

Al zo'n 20 jaar hou ik mij met sales en salesmanagement bezig. En tot heel recent dacht ik dat ik er behoorlijk wat vanaf wist. Gevaarlijk soort arrogantie, want je bent nooit uitgeleerd, ik weet dat je jezelf altijd moet opstellen als eeuwig student en bescheiden moet zijn over wat je kunt, omdat er eigenlijk altijd veel is wat je nog niet kunt en weet.

Lees meer
Praktische tips voor succes met Account Based Marketing

Praktische tips voor succes met Account Based Marketing

De hype van 2016 in B2B marketing is toch wel Account Based Marketing (ABM). Natuurlijk is het zo dat veel B2B bedrijven al jaren in meer of mindere mate ABM toepassen, althans ogenschijnlijk, want er zijn wel degelijk verschillen. 2017 belooft een interessant jaar te worden voor ABM. Iedereen spreekt over allerlei hoogdravende, technische ingewikkelde en dure trends als predictive analytics, big data analytics, kunstmatige intelligentie enz. Zaken die tot voor kort alleen aan corporate organisaties voorbestemd waren, maar die steeds bereikbaarder worden voor kleinere bedrijven. 

Lees meer